Розвиток емоційно-моральної сфери і навичок спілкування в дітей дошкільного віку.

Ігри та вправи.

1. "Назви себе". Мета. Вчити представляти себе колективу однолітків. Хід. Дитині пропонують уявити себе, назвавши своє ім'я так, як йому більше подобається, як називають будинку або як він хотів би, щоб його називали у групі.

2. "Поклич лагідно". Мета. Виховувати доброзичливе ставлення дітей один до одного. Хід. Дитині пропонують кинути м'яч або передати іграшку будь-якого з інших дітей, ласкаво назвавши його по імені.

3. "Чарівний стілець". Мета. Виховувати вміння бути ласкавим, активізувати в мові дітей ніжні, ласкаві слова. Хід. Одна дитина сідає в центр на "чарівний стілець", інші говорять про нього добрі, ласкаві слова, компліменти. Можна обійняти сидить, погладити, поцілувати.

4. "Передача почуттів". Мета. Вчити передавати різні емоційні стани невербальним способом. Хід. Дитині дається завдання передати "по ланцюжку" певне почуття за допомогою міміки, жестів, дотиків. Потім діти обговорюють, що вони відчували при цьому.

5. "Чарівна квітка". Мета. Вчити виражати свою індивідуальність, представляти себе іншим дітям у групі. Хід. Дітям пропонують уявити себе маленькими паростками квітів. За бажанням вони вибирають, хто якою квіткою буде. Далі під музику показують, як квітка, що розпускається. Потім кожна дитина розповідає про себе: де і з ким він росте, як себе почуває, про що мріє.

6. "Різнобарвний букет". Мета. Вчити взаємодіяти один з одним, отримуючи від цього радість і задоволення. Хід. Кожна дитина оголошує себе квіткою і знаходить собі інший квітка для букета, пояснюючи свій вибір. Потім всі "букетики" об'єднуються в один букет і влаштовують хоровод квітів.

7. "Свічка". Мета. Розвивати вміння керувати своїм емоційним станом, розслаблятися, розповідати про свої почуття і переживання. Хід. Діти у зручних позах розсідаються навколо свічки, протягом декількох секунд дивляться на полум'я, потім закривають очі на дві-три секунди (свічка гасне). Відкривши очі, розповідають, які образи побачили полум'я свічки, що відчували при цьому.

8. "Чарівники". Мета. Продовжувати виховувати доброзичливі стосунки один до одного, вміння проявляти увагу і турботу. Хід.Дітям пропонують уявити, що вони чарівники і можуть виконувати свої бажання і бажання інших.

9. "Подарунок другу". Мета. Розвивати вміння невербально описувати предмети. Хід. Один дитина стає іменинником; інші, дарують йому подарунки, передаючи рухами і мімікою своє ставлення до іменинника.

Питання до вихователям:

Які труднощі можуть виникнути у дітей на початку ігрового циклу?

Які соціально-моральні якості можуть бути сформовані у дітей процесі ігор?

Розшифруйте теми розмов з дітьми ("Я і моє ім'я", "Моя сім'я", "Група дитячого саду - нова сім'я", "Словесні форми спілкування", "Рухи і жести у спілкуванні", "Малювання як своєрідна графічна мова", "Школа ввічливості"), які можна використовувати, щоб допомогти дітям встановити контакти один з одним, створити атмосферу доброзичливості, взаємодопомоги і любові, а також запропонуйте комунікативно-мовленнєві ситуації, ігри, вправи, які можуть стимулювати розвиток діалогічної та монологічної мови, розвивати вміння висловлювати свої думки і думки.

 

Індивідуальний профіль соціального розвитку дитини.

Прізвище, ім'я, вік.

Твердження +2 +1 0 -1 -2 Твердження

Легко йде на контакт з дорослими Уникає контакту з дорослими

Відгукується на прохання дорослих Не реагує на прохання дорослих

З задоволенням діє спільно з дорослим Не любить діяти спільно з дорослими

Успішно діє під керівництвом дорослого Не вміє діяти під керівництвом дорослого

Легко приймає допомогу дорослого Не приймає допомогу дорослого

Часто взаємодіє з однолітками Уникає взаємодії з однолітками

Легко встановлює дружні стосунки з однолітками Із працею встановлює дружні стосунки з однолітками

Успішно бере участь у колективній грі Не бере участь в колективній грі

Проявляє якості лідера Воліє підкорятися іншим

Добре себе почуває у великій групі дітей Не любить великі групи дітей

Спокійно спостерігає за діями інших дітей Перериває, заважає діям інших дітей

Вміє займати інших дітей Не вміє займати інших дітей

Успішно бере участь у справах і іграх, запропонованих іншими дітьми Не бере участь в іграх, запропонованих іншими дітьми

Успішно розв'язує конфлікти з однолітками Може розв'язувати конфлікти з однолітками

Добре діє самостійно Не може діяти самостійно

Може зайняти себе сам Не може зайняти себе сам

Вміє стримувати себе, контролювати свою поведінку Не вміє стримувати себе, контролювати свою поведінку

Здатний жертвувати своїми інтересами заради інших Орієнтований тільки на свої безпосередні інтереси

Не заподіює шкоди рослинам, тваринам, книжок, іграшок Часто заподіює шкоди рослинам, тваринам, книжок, іграшок

Добре знає і виконує розпорядок дня в дитячому саду Не знає і не виконує розпорядок дня в дитячому саду

Визнає правила, запропоновані дорослими Не визнає правил, запропонованих дорослими

Визнає правила, запропоновані іншими дітьми Не визнає правил, запропонованих іншими дітьми

У таблиці необхідно точкою позначити те місце на шкалі, яка, з вашої точки зору, найбільш відповідає твердженням, характеризующему поведінку дитини.

Після заповнення таблиці зазначені точки з'єднуються лінією. В результаті, вихователі можуть наочно уявити, в сторону будь - позитивних чи негативних - оцінок зрушать профіль.

Отриманий профіль покаже, в якій області соціалізації дитини здійснюється успішно, а в якій виникли труднощі.