Вчіть дітей спілкуватися

Бути разом

Дорогі батьки!

Ви - перші та найважливіші вчителя вашої дитини. Перша школа - Ваш будинок - матиме величезний вплив на те, що він буде вважати важливим у житті, на формування його системи цінностей. Дві речі Ви можете подарувати своїй дитині на все життя:

одна - коріння,

а інша - крила.

Скільки б ми не прожили, ми все одно постійно повертаємося до досвіду дитинства - до життя в сім'ї: навіть сивочолий ветеран продовжує посилатися на "те, чого вчила мене моя мати", "те, що показав мені батько", "те, чого мене вчили вдома". Цікаво, що й люди, які досягли успіху в житті, відзначають значимість того, що дається дитині батьками.

"Роки чудес" - так називають дослідники пер-перші п'ять років життя дитини. Що закладається в цей час емоційне ставлення до життя і людей і наявність або відсутність стимулів до інтелектуального розвитку залишають незгладимий слід на всьому подальшому поведінці і способі мислення людини. Уміння говорити, слухати, користуватися мовою також належить до числа речей, які дитина, що живе серед людей, осягає дуже рано. І перш ніж почати читати, він повинен достатньо оволодіти мовними навичками, умінням слухати і говорити.

Протягом цих перших років видаються дуже метушливі дні, і батьки будуть дивуватися: "Де тут взяти час, щоб ще чогось вчити?!" Але не слід забувати, що навіть рівний, заспокійливий тон в ситуаціях розбитих колін, набитих шишок, роздратування дорослих може послужити основою формування особистості, зміцнити зв'язки між дітьми і батьками, і сприяти виробленню позитивного ставлення, здатності сприймати те, чого навчають батько і мати.

 

Поради батькам

РОБИТИ ЧИ НЕ РОБИТИ?

Робіть!

* Радійте Вашому малюкові.

* Займаючись прибиранням або приготуванням обіду, наспівуйте що-небудь.

* Коли малюк може Вас чути, говоріть вголос самі з собою.

* Якщо Ви побачили, що дитина щось робить, почніть "паралельний розмова" (коментуйте його дії).

* Розмовляйте з дитиною турботливим, заспокійливим, підбадьорюючим тоном.

* Коли дитина з Вами розмовляє, слухайте його співчутливо і уважно.

* Установіть чіткі та жорсткі вимоги до дитини.

* Говоріть з малюком короткими фразами.

* У розмові з дитиною називайте як можна більше предметів.

* Ваші пояснення повинні бути простими та зрозумілими.

* Говоріть повільно.

* Будьте терплячі.

* Спочатку запитуйте "що"; "чому" запитайте, коли малюк підросте.

* Щодня читайте дитині.

* Заохочуйте в дитини прагнення ставити запитання.

* Не скупіться на нагороду: похвалу чи поцілунок.

* Заохочуйте цікавість та уяву Вашої дитини.

* Заохочуйте ігри з іншими дітьми.

* Дбайте про те, щоб у дитини були нові враження, про які він міг би розповідати.

* Намагайтеся, щоб дитина разом з Вами готував обід, гуляйте з ним, грайте, ліпіть "пасочки з піску, нехай він допоможе Вам пересаджувати квіти, вішати полки.

* Придбайте платівки чи касети із записами улюблених пісеньок, віршів і казок дитини: нехай він слухає їх знову і знову.

* Допоможіть дитині вивчити його ім'я і прізвище.

* Якщо дитина почала щось колекціонувати - кораблики, машинки, кришки від пляшок - або у нього з'явилося хобі, займіться цим разом з ним; взагалі, намагайтесь проявляти інтерес до того, що йому подобається робити.

* Відвідуйте спеціальні групи для батьків з дітьми в дитячих музеях, навчальних центрах, бібліотеках, які знаходяться по сусідству школах.

* Регулярно водіть дитину в бібліотеку.

* Будьте прикладом для малюка: нехай він бачить, яке задоволення Ви отримуєте від читання газет, журналів, книг.

* Не втрачайте почуття гумору.

* Грайте з дитиною в різні ігри.

* Проблеми батьків і дітей не існує там, де батьки і діти дружать і чимось займаються разом.

Не робіть!

* Не переривайте дитину, не кажіть, що Ви все зрозуміли, не відвертайтесь, поки дитина не закінчила розповідати, - іншими словами, не дайте їй запідозрити, що Вас мало цікавить те, про що він говорить.

* Не ставте забагато запитань.

* Не примушуйте дитину робити те, до чого він не готовий.

* Не примушуйте дитину робити що-небудь, якщо він крутиться, втомився, засмучений; займіться чимось іншим.

* Не вимагайте відразу занадто багато чого: пройде чимало часу, перш ніж малюк звикне самостійно прибирати свої іграшки або приводити в порядок кімнату.

* Не слід постійно виправляти дитину, повторюючи: "Не так! Перероби це".

* Не кажіть: "Ні, вона не червона". Краще сказати просто: "Вона синя".

* Не треба критикувати дитину навіть з оку на око; тим більше не слід цього робити у присутності інших людей.

* Не треба встановлювати для дитини багато правил: вона перестане звертати на Вас увагу.

* Не перестарайтеся, доставляючи дитині занадто багато стимулів або вражень: іграшок, поїздок і т. д.

* Не очікуйте від дитини дошкільного віку

розуміння:

всіх логічних зв'язків;

всіх Ваших почуттів ("Мама втомилася");

абстрактних міркувань і пояснень.

* Не виявляйте підвищеного занепокоєння з приводу кожної зміни в дитині: невеликого просування вперед або, навпаки, деякого регресу.

* Не порівнюйте малюка з жодними іншими дітьми: ні з його братом чи сестрою, ні з сусідськими хлопцями, ні з його приятелями